Zadanie 1

Amplituda oraz długość tej fali są równe odpowiednio około:

A. 2 cm oraz 16 cm.

Amplituda to największe wychylenie ciała z położenia równowagi, a długość fali to odległość między dwoma najbliższymi punktami na fali będących w tym samym położeniu (np. między dwoma grzbietami fali).


Zadanie 2

Punkty położone na fali poprzecznej mogą poruszać się tylko w górę lub w dół, na skutek przekazywanej energii. 

Ponieważ fala porusza się w prawo to musimy zwrócić uwagę, czy fala opada, czy się wznosi po lewej stronie punktu.

Dla punktu K po lewej stronie fala wznosi się, czyli punkt K będzie poruszał się w górę.

Dla punktu L po lewej stronie fala wznosi się, czyli punkt L będzie poruszał się w górę.

Dla punktu M po lewej stronie fala opada, czyli punkt M będzie poruszał się w dół.


Zadanie 3

Wzór opisujący zjawisko Dopplera dany jest jako:

gdzie:

W naszym przypadku wzór stosujemy ze znakiem  ponieważ źródło zbliża się do nas. 

Zatem częstotliwość odbierana przez obserwatora będzie wynosić:

    


Zadanie 4

Głośność słyszanych dźwięków byłaby  mniejsza, gdyby na korytarzu znajdowała się dźwiękochłonna zasłona, ponieważ fale dźwiękowe wychodzące z sali lekcyjnej nie mogły by się tak swobodnie odbijać od ścian na korytarzu. Zasłona dźwiękochłonna skutecznie rozprasza i wytłumia fale dźwiękowe na nią padające.


Zadanie 5

Fale dźwiękowe, tak jak każde fale podlegają zjawisku  interferencji fal. W miejscach gdzie spotykają się dwa grzbiety fali lub dwie doliny fali, fale w wyniku interferencji wzmacniają się (punkt B), a w miejscach gdzie spotykają się grzbiety fal z dolinami fal, fale w wyniku interferencji wygaszają się (punkt A).